per
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
2016-07-22
3
1
7
34
48937
Original Article
بررسی تطبیقی سیاستگذاری فرهنگی در کشورهای اسلامی؛ مورد مطالعه: ترکیه و مصر
مهدی مولائی آرانی
m.molaeearani@isca.ac.ir
1
محمدرضا بهمنی خدنگ
m_rbahmani@yahoo.com
2
حجت اله ایوبی
hayoubi110@gmail.com
3
دفتر تبلیغات اسلامی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دانشیار دانشگاه تهران
سیاستگذاری فرهنگی را میتوان از رسالتهای خطیر حاکمیتی دانست که امروز به عنوان یک حوزه دانشی نیز مطرح شده و در مجامع علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود باید گفت این حوزه علمی ومدیریتی، به نسبت حوزه دانشی مدیریت راهبردی و حتی حوزه سیاستگذاری عمومی، جوانتر و به همان نسبت نیز نحیفتر است. یکی از اقدامات برای ترمیم این خلاء حیاتی در جمهوری اسلامی ایران، بررسی تجارب سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی است. برای این منظور، پس از مطالعات نظری که در قالب چارچوب مفهومی تحقیق ارائه شده است، اسناد و دادههای مرتبط با سیاستگذاری فرهنگی در دو کشور اسلامی ترکیه و مصر مطالعه شده است و این دادهها بر اساس هشت مولفه شامل رویکرد به فرهنگ، عرصههای فرهنگی، نهادهای حاکمیتی، نقشها و نهادهای غیرحاکمیتی، ارتباطات فرهنگی فراملی، اهداف فرهنگی، اصول سیاستگذاری و ابزارهای سیاستی بررسی و طبقهبندی شده است.
https://www.jrcp.ir/article_48937_3a075ad2e5b6026c100d02bd6bfea3e7.pdf
الگوی سیاستگذاری فرهنگی
ترکیه
مصر
کشورهای اسلامی
بررسی تطبیقی
per
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
2016-07-22
3
1
35
56
57933
Original Article
بازنمایی زن در متون آموزشی زبان انگلیسی؛ مورد مطالعه: کتاب «انگلیش ریزالت»
دکتر نعمت الله کرم اللهی
n.karamollahi@gmail.com
1
فاطمه ملک خانی
malekkhani@chmail.ir
2
استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
طلبه سطح سوم مطالعات اسلامی زنان و دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)
ویژگیهای شناختی و عاطفی و اهمیت جایگاه زن در خانواده از یکسو و کارکرد بیبدیل خانواده در تولید و بالندگی نسل آینده جامعه از سوی دیگر، زمینهساز نقش محوری زنان در تعالی یا زوال فرهنگ جامعه شده است؛ ازاینرو طراحان غربی-آمریکایی پروژه جهانیسازی، با تغییر نگرشها، ارزشها و رفتارهای زنان جوامع غیرغربی، تغییر هویت و سبک زندگی این جوامع را در دستور کار برنامههای مختلف فرهنگی خود قرار دادهاند. در این میان، منابع و محتواهای آموزش زبان انگلیسی بهواسطه منشأ آنگلوساکسونی و مخاطب جهانی، فرصتی مهم برای تحقق اهداف جهانیسازی غربی به شمار میروند. این مقاله با ابتنا بر نظریه نوسازی دانیل لرنر و نظریه نفوذ آیتالله خامنهای، از طریق تحلیل مضمون نحوه بازنمایی زن در کتاب آموزش زبان انگلیسی «انگلیش ریزالت، (پیش از سطح متوسطه)»[1] سازوکار پیادهسازی اهداف جهانیسازی غربی توسط منابع آموزش زبان انگلیسی را بررسی کرده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که این کتاب در پی ترویج هویتی برای زنان است که مصرف و لذتگرایی و سودمحوری از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود. اشاعه سبک زندگی مصرفی، گسترش تفکر فیمنیسمِ لیبرال با تأکید بر اشتغال زن در بیرون از خانه و نیاز ضروری به ابزارهای ارتباط جمعی از مهمترین شاخصهای هویتبخش زنان در این کتاب است. بدیهی است که با توجه به نقش تأثیرگذار زن در جامعه، این شیوه تفکر و سبک زندگی در سطح جامعه نیز گسترش مییابد و زمینهساز نفوذ و سلطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر جامعه هدف میشود. [1] . English Result, pre intermediate.
https://www.jrcp.ir/article_57933_36d34b5f86ff0b5dbd76a465389769f6.pdf
جهانیسازی
زن
سبک زندگی
کتابهای آموزش زبان
per
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
2016-07-22
3
1
58
79
57934
Original Article
بایسته های اسلامی بازنمایی شخصیت زن در فیلم و سریال
سید حمید میرخندان
h.mirkhandan@yahoo.com
1
محمد هادی قره داغی
m.gh@qomirib.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما- قم
دانش آموخته حوزه علمیه و کارشناسی ارشد دانشکده صدا و سیما - قم
با توجه به نقش انکارناپذیر تولیدات رسانه ای نمایشی در ترویج الگوهای جنسیتی و نیز اهمیت جایگاه زن و خانواده در فرهنگ دینی، تامل و دقت نظر در کیفیت بازنمایی الگوی شخصیتی زن در چنین تولیداتی ضروری به نظر می رسد. بازنمایی رسانه ای از نظرگاه اسلامی، مستلزم پیوند مولف و متن او با حقیقت است، حقیقتی که مشتمل بر «هست ها» و «بایدها» بوده، دست یابی به آن جز از طریق تامل عالمانه در کتاب و سنت ممکن نیست. پژوهش کاربردی حاضر در همین راستا کوشیده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و قیاس عملی، پس از فهم نظام وار شخصیت مطلوب زن در نگاه اسلامی و با در نظر داشتن اقتضائات فنی و هنری تولید فیلم و سریال، بایسته های حرفه ای بازنمایی شخصیت زن در چنین آثاری را به دست آورد. نتیجه این واکاوی 47 گزاره انشائی است که در سه بعد توصیفی، ارزشی و حقوقی و در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی دسته بندی و ارائه شده است.
https://www.jrcp.ir/article_57934_56ea1fc29c0de04e11e0287d9d6be283.pdf
بازنمایی
شخصیت زن
اسلام
فیلم
سریال
per
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
2016-07-22
3
1
81
110
48942
Original Article
فراتحلیل مطالعات دینداری و سرمایه اجتماعی در ایران
محسن نیازی
niazim@kashanu.ac.ir
1
محسن شاطریان
shaterian@kashanu.ac.ir
2
محمد امین پاک زمان قمی
pakzaman.amin@yahoo.com
3
استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان
دانشیار دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران- دانشگاه کاشان
هدف از پژوهش حاضر، به کارگیری روش فراتحلیل به منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون ارتباط میان دینداری و سرمایه اجتماعی میباشد. بدین منظور 20پژوهش انجام شده در بین سالهای 94-1384 در زمینه ارزیابی ارتباط میان دینداری و سرمایه اجتماعی که در فصلنامه های معتبر علمی به چاپ رسیده اند، جهت بررسی انتخاب شدند. پژوهشهای منتخب به روش پیمایشی و با به کارگیری ابزار پیمایش در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجههای پایا به انجام رسیدهاند. در گام نخست ارزیابی پژوهشهای منتخب، مفروضات همگنی و خطای انتشار مورد بررسی قرار گرفتند؛ بر این اساس یافته ها حکایت از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشتند. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر با به کارگیری نسخه دوم نرم افزار CMA مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان دادند که اندازه اثر یا ضریب تأثیر دینداری بر سرمایه اجتماعی معادل 388/. می باشد که بر حسب نظام تفسیری کوهن، در حد متوسط ارزیابی میشود. همچنین نتایج نشان میدهد متغیرهای گروههای نمونهای و میدان مطالعه میتوانند در رابطه بین دینداری و سرمایه اجتماعی نقش تعدیل کنندگی را ایفا نمایند. در واقع میتوان گفت سرمایه اجتماعی در بین کارمندان و دانشجویان بیشتر از شهروندان و نیز در بین مراکز استان و شهرستان بیشتر از تهران متأثر از دینداری است.
https://www.jrcp.ir/article_48942_3519e15ef0d3e877778ca39f54c0b1d8.pdf
فراتحلیل
دینداری
سرمایه اجتماعی
اندازه اثر
per
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
2016-07-22
3
1
111
135
48943
Original Article
راهکارهای نهادینه شدن تقوا در رفتار کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی اینترنتی
محمد جواد نوروزی اقبالی
mj.norouzi@gmail.com
1
سید حسین شرف الدین
sharaf@qabas.net
2
مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی
موسسه امام خمینی (ره)
امروزه بخش قابل توجهی از کابران اینترنت و شبکههای اجتماعی سایبری، مؤمنان و دینداران هستند و بالطبع ورود این فنآوری بر جهان بینی و کنش دیندارانه آنها تأثیرگذار است. به نظر میرسد اینترنت، جدای از محاسنی که دارد و فرصتهایی که به وجود آورده است، تفاوتهایی از نظر ساختاری با فضای حقیقی دارد که دینداری و رعایت تقوا را با چالشهای اساسی روبرو کرده است. به دلیل همین تفاوتها، فعالیت کردن در فضای مجازی و پاک ماندن در آن تقوای دو چندانی میخواهد. در این فضا مقاله حاضر پس از توصیف مختصر چالشها، تلاش کرده توضیح دهد که چرا حفظ تقوا در محیطهای سایبر نسبت به محیط حقیقی دشوارتر است. در این مقاله روش مردمنگاری مجازی شامل مشارکت مشارکتی و غیرمشارکتی، مصاحبههای عمیق و مصاحبههای گروه متمرکز به کار گرفته شده و در آن نظریه الگوی درونی کردن ارزشهای اخلاقی، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. در نهایت مقاله توانسته بر اساس دادههای به دست آمده، راهکارهایی را برای نهادینه کردن تقوا در رفتار کاربران ایرانی و تعامل بهتر با این جهان مجازی در سه بخش بینشی، گرایشی و ارادی ارائه نماید.
https://www.jrcp.ir/article_48943_6a5922b22b0251d4a2cd2abda670b92e.pdf
اینترنت
تقوا در فضای مجازی
شبکه اجتماعی
گناه
سواد رسانهای
per
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
2016-07-22
3
1
138
167
48944
Original Article
بازخوانی انتقادی عملگرایی اجتماعی جورج هربرت مید بر مبنای حکمت متعالیه
مهدی سلطانی
soltani_m25@yahoo.com
1
حمید پارسانیا
h.parsania@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی تهران
جورج هربرت مید بنیانگذار پراگماتیسم و عملگرایی اجتماعی است که بعدها توسط بلومر و دیگر شاگردان وی توسعه پیدا کرد. این رویکرد نوهگلی، به اعتراف مید، مبانی و پیشفرضهایی را به لحاظ هستیشناختی؛ یعنی درونذاتبودگی وجود، حرکت جوهری، «خود»، زبان و امثال آنها دارد. هستی و نیز «خود» در فرآیند و پویا لحاظ میشود که در کنش اجتماعی، «خود» شکل میگیرد. در پژوهش حاضر این مبانی و نحوهی ارتباط آنها صورتبندی مفهومی شده و در گام بعد، بر مبنای حکمت متعالیه مورد نقد و ارزیابی انتقادی قرار گرفته است. حکمت متعالیه درونذاتبودگی وجود را برنتافته و در حرکت جوهری، محرّک و متحرک را قابل جمع نمیداند، لذا در مناسبات ماده و صورت، ماده را معدّ برای افاضه صورت میداند؛ نه اینکه علت و مقتضی آن باشد. «خود» نیز جوهری است که در نوع نسبت با وجود شکل میگیرد و کنش اجتماعی نیز اعدادی برای این نسبت ایجاد میکند؛ ولکن صورت از محرکِ غیرمتحرک افاضه میشود و عینیت خویش را از آن طلب میکند و نه از زبان. «خود» واقعی انسان دارای مراتب مختلفی است؛ یعنی «خود» نباتی، «خود» حیوانی و «خود» انسانی است که از زبان به عنوان وجود اعتباری برای مفاهمه و مقصود خویش سود میجوید. روش پژوهش در این مقاله، تحلیلی - انتقادی است.
https://www.jrcp.ir/article_48944_48ecdd2073e2b27f93f58245b56a37fe.pdf
مید
عملگرایی
اجتماع
خود
حکمت متعالیه