شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی2423-71243220170219الگوی خط مشی گذاری انسجام اجتماعی از منظر قرآن کریم73251270FAسیدمحمدحسین هاشمیاندانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامعبدالکریم بهجت پورپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی0000-0001-7628-9830رحمان یاسیدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20170313جمهوری اسلامی ایران بهعنوان الگوی حکومتی بیبدیل در عصر حاضر، میباید الگویی کارآمد و بومی را در این مسیر اتخاذ کند و با توجه به اسلامی بودن حکومت، بهترین و متقنترین منبع برای استخراج چنین الگویی، قرآن کریم است. برای دستیابی به الگوی قرآنی خطمشیگذاری، مسیر تحقق انسجام اجتماعی که از جمله مهمترین و پربسامدترین موضوعهای مورد بررسی اندیشمندان و محققان علوم اجتماعی از دیرباز تاکنون بوده است، در 23 سال نزول قرآن با استفاده از روش تحلیل مضمون و با رویکرد تفسیر تنزیلی تجزیه و تحلیل شده است.<br /> به نظر میرسد الگوی خطمشیگذاری انسجام اجتماعی قرآن کریم شامل دو فرایند کلی است: جریان گفتمانسازی و استقرار گفتمان و جریان مدیریت گروهها و افراد. چهار گام اساسی جریان اول شامل تبیین خطمشیها، ابلاغ خطمشیها، گسترش و استقرار خطمشیها و آسیبشناسی و اصلاح است. هنجارسازی و تبیین ارزشها و ابعاد اساسی گفتمان جدید، شناسایی و طرد بینشها و رفتارها و دالهای ناشایست گفتمان غالب، تنظیم شیوه عمل در موضوعهای اجتماعی مهم و مبتلابه عموم از جمله مهمترین مضامین سازماندهنده این جریان هستند. چهار گام اساسی شناسایی شده در جریان مدیریت گروهها عبارتنداز: تمهید و تجهیز مجریان، استقامت و جذب حداکثری، ثبات قدم و برخورد قاطع، تنظیم روابط امام-امت و برخورد با منافقین. این دو جریان در قالب بسترهایی از قبیل شناسایی خطرات و مخاطرات، دشمنشناسی و توجه به سنتهای الهی و با بهرهگیری از شیوههای مؤثر از جمله انگیزش، تنظیم تدریجی، جذب حداکثری، ابلاغ و آگاهسازی، تذکر و استمرار، مدیریت شده و پیش میروند.شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی2423-71243220170219بررسی تنوع در سیاستگذاری فرهنگی ایران مطالعه موردی: قانون اساسی و سند نقشه مهندسی فرهنگی335451284FAسید مهدی الوانیدانشکده مدیریت علامه طباطبایی رهعبدالله توکلیگروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمحمد هادی همایونریاست دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)محمد حسین باقری فرددفتر تبلیغات اسلامی حوزهJournal Article20160722خطمشیگذاری فرهنگی در جامعه اسلامی ایرانی، علاوهبر آنکه باید برگرفته از آموزههای اسلامی باشد؛ باید متناسب با جامعه ایرانی و اقتضائات بومی نیز باشد. از سوی دیگر، ایران مانند بسیاری از کشورها دارای تنوع و گوناگونیهای قومی- زبانی، دینی- مذهبی و زیستی-جغرافیایی است که باید در سیاستگذاری فرهنگی به آن توجه کرد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی این موضوع است که اقتضائات بومی و تنوعهای موجود در کشور چه جایگاهی در سیاستگذاری فرهنگی ایران دارد. به این منظور دو سند بالادستی قانون اساسی و سند نقشه مهندسی فرهنگی با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از بین تنوعهای موجود در کشور، تنوعهای قومی-زبانی و دینی- مذهبی، جایگاه ویژهای در سیاستهای کلان فرهنگی کشور، حداقل در مرحله تدوین، دارند؛ اما درخصوص تنوع جغرافیایی، توجه جدی به نقش تنوع جغرافیایی در سیاستگذاریهای فرهنگی صورت نگرفته است. بنابراین تأکید این تحقیق بر آن است که توجه بیشتری به نقش تنوع جغرافیایی و تأثیرات اقلیمی در تدوین سیاستها و خطمشیهای فرهنگی شود. در پایان نیز نمونههایی از تأثیر تنوع جغرافیایی بر سیاستگذاری فرهنگی ارائه شده است.شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی2423-71243220170219بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی557451286FAشمس الله مریجیهیات علمیمعصومه موذن سلطان آبادیمدرس جامعه الزهراJournal Article20160715رشد روزافزون تفکرات سرمایهداری، مصرف را به مسئلهای اساسی در جوامع تبدیل کرده است. در این مقاله با مقایسه دو رهیافت غربی و اسلامی، مناسبات هویت و جنسیت در رابطه با مصرف بررسی شد.<br /> یافتههای تحقیق نشان میدهد با ایجاد سکولاریسم در جامعه غربی، شاخصهای فرهنگی متناسب با آن شکل گرفت تا جایی که امروزه، مصرف بهعنوان ابزاری فرهنگی، با پر کردن خلأهای هویتی، عنصری هویتآور تلقی میشود. همچنین آزادی و بیقیدی در مصرف، بسیاری از تفاوتهای حاصل از جنسیت را که درباره مصرف رعایت میشد، از بین برده است، زیرا آنچه مهم است ایجاد مصرفکنندگان بیشتر است، از اینرو هویت و جنسیت کاملاً تحتالشعاع مصرف است. در مقابل در رهیافت اسلامی علاوه بر آنکه اسلام، هویت را از مصرف نمیگیرد، بین مصرف زنان و مردان، تمایزاتی قائل است که مصرفکننده مسلمان ملزم به رعایت آن است، این تمایزات را هم در نوع و میزان مصرف و هم در ارزشهای اخلاقی مربوط مصرف میتوان مشاهده کرد.شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی2423-71243220170219تزاحم اخلاقی میان دو اصل احترام به حریم خصوصی و حفظ امنیت کاربران در شبکههای اجتماعی سایبری و ارائه راهکار759451287FAکریم خان محمدیعضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی0000-0002-8147-1550علی اکبر شاملیدبر قطبJournal Article20161222مأموران امنیتی و خانوادهها در ارتباط با کاربران شبکههای اجتماعی سایبری، با دو اصل اخلاقی «حفظ حریم خصوصی» و «حفظ امنیت» مواجهاند؛ این دو اصل، در مواردی، با یکدیگر در تزاحم قرار میگیرند و مأموران امنیتی و سرپرستان خانواده نمیتوانند هر دوی آنها را رعایت کنند و بهناچار باید برای ترجیح سیاستگذاری کرد. حال پرسش این است که در چنین مواردی چه باید کرد: آیا به هیچیک عمل نکنند و هر دو را کنار بگذارند یا یکی را فدای دیگری کنند؟ در این صورت کدامیک را باید فدای دیگری کرد؟ آیا میتوان در تمام موارد یکی را بر دیگری مقدم داشت و یا اینکه برحسب موارد و با توجه به پیامدهای مراعات آنها باید تصمیم گرفت. برای حل تزاحم اخلاقی، چهار راهکار وجود دارد: جمع میان دو اصل، دفع هر دو، ترجیح یک طرف و تخییر. این مقاله با پذیرش اصل ترجیح و با تبیین مراحل آن، یعنی؛ محاسبه مصالح، تطبیق با اهداف اخلاقی و تقدم امر دارای اهمیت بیشتر، حفظ امنیت کاربران را امری اَهَم معرفی میکند. در پایان، با ترجیح حفظ امنیت کاربران نسبت به حفظ حریم خصوصی، شرط هتک حریم خصوصی کاربران را از منظر اخلاقی بررسی میکند.شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی2423-71243220170219بررسی مبانی اصل عینیتگرایی و بیطرفی در اخلاق حرفه ای رسانهها9513051291FAسید حسین شرف الدینعضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)احمد کوهیدانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهرانJournal Article20161222یکی از اولین اصول مورد نظر تدوین گران اخلاق رسانه، اصل عینیت و بیطرفی رسانهها در انجام وظایف حرفهای است. عینیگرایی از جمله هنجارهای اساسی در روزنامهنگاری غربی است که به الگوی غالب روزنامهنگاری حرفهای در بیشتر نقاط جهان تبدیل شده است. عینیگرایی در سیرتاریخی خود، فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ زمانی بهعنوان اصلی مسلم، باوری همگانی و معیاری برای تعیین اصالت اخلاقی رسانهها بودهاست. و سپس با تعاریف، حاشیهزنیها و چالشهایی مواجه شده و بهتدریج بر لزوم طرد، بیفایده بودن و عدم امکان عملی تحقق آن تأکید رفت. پس از این مرحله نیز اصل عینیت و بیطرفی با پذیرش برخی تغییرات در تعریف، مبانی معرفتشناختی و روششناختی، همچنان بر باقی ماندن در ادبیات اخلاقی رسانه اصرار دارد. این مطالعه، با مرور فراز و فرودی این اصل، این فرضیه را مورد بررسی و تأیید قرار میدهد که گرایش به بیطرفی در رسانه و تلاش در جهت دستیابی به عینیت بهعنوان یک غایت و هدف ایدئال برای یک گزارش رسانهای مطلوب، تا حد زیادی شکلگرفته، متقارن و ناشی از تمایلات فکری در نظام معرفتشناختی بشری نسبت به عینیگرایی است. عینیگرایی رسانهای با اوج گرفتن جنبشهای مدرنیستی و معرفتشناسیهای حسگرایانه اوج گرفت و متقابلاً بهتبع واردشدن انتقادات گسترده به اثباتگرایی افراطی، مورد انتقاد قرار گرفته و افول کرد و مجدداً با بازگشت واقعگرایی مورد بازتأیید محتاطانه قرارگرفت.شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگیدوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی2423-71243220170219ارائه الگوی مطلوب ممیزی در حوزه ترجمه کتب علوم انسانی با تاکید بر آراء مقام معظم رهبری13115553106FAنصرالله آقاجانیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)فاطمه ملک خانیکارشناسی ارشد ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقر العلوم(ع) - طلبه سطح سه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س)Journal Article20161009<span style="font-size: 10px;">ترجمه متون اگر در مجرای صحیح خود قرار بگیرد، یکی از زمینههای تبادل فرهنگی و پیشرفت تمدنها خواهد بود. اما این ابزار امروزه به بستری برای تسری الگوهای غربی در راستای اهداف جهانیسازی تبدیل شده است. غرب بهخصوص در راستای خارج کردن رقیب اصلی فکری خود یعنی جهان اسلام از میدان علوم انسانی تمرکز ویژهای بر محو الگوهای اسلام شیعی و جایگزین کردن الگوهای سکولار دارد. در عملیات بی. اس. پی</span>[1]<span style="font-size: 10px;"> بهعنوان بزرگترین عملیات جاسوسی آکادمیک قرن بیستم، علوم انسانی نافذترین حوزه جنگ نرم و ترجمه کتاب سلاح تبلیغات استراتژیک بهشمار میرود. چنین ادعایی نیاز به وجود الگویی هوشمند و قوی در مواجهه با مقوله ترجمه را نشان میدهد. امروزه تنها الگوی نظارت بر ترجمه، شیوه ممیزی مرسوم است که در میان آثار تألیفی و ترجمه شده مشترک است. اما این شیوه در مواجهه با آثار ترجمه شده کارآمدی مطلوب را ندارد. سؤال اصلی پژوهش، چیستی الگوی مطلوب مواجهه با سیل کتب ترجمه شده در حوزه علوم انسانی با تأکید بر آراء مقام معظم رهبری است. در این پژوهش به مدد روش تحلیل مضمون شیوه جدیدی از ممیزی با «عنوان ممیزی» پویا ارائه میشود. در ممیزی پویا تنها راه مقابله با آثار ترجمه شده، از نوع حذف و سانسور نیست؛ بلکه نقد و حاشیهنویسی پایاپای اثر با توجه به مبانی اسلامی در کنار ممیزی مرسوم ضروری است.</span><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1].b.s.p