دانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم ع
چکیده
با توجه به دیدگاههای اسلام درباره موسیقی و به دلیل ظهور و گسترش رسانههای جمعی در عصر حاضر و نقش آنها در موسیقی، اکنون موسیقی در کشور ما به عنوان یک مساله فرهنگی به گونهای متفاوت با گذشته مطرح است. مسأله موسیقی را میتوان در پنج سطح پژوهش، آموزش، تولید، عرضه و مصرف بررسی نمود و بر اساس مدل نهادی، جایگاه و نقش نهادهای دخیل در موسیقی را بررسی کرد، کاستیها را شناسایی نمود و راهکارهایی را برای جبران نقاط ضعف پیشنهاد کرد. این بررسی نشان میدهد که ضعف در سطح پژوهش و تئوری موجب کاستیهایی در سیاستگذاری در دیگر سطوح شده است. ضمن آن که برخی سطوح مانند سطح مصرف موسیقی به طور عمده مورد بیتوجهی قرار گرفته است.